De nieuwe Boomer: alles van een grote met compacte afmetingen!

Bron: GreenTechPower
Plaats: Golfclub Krokkebaas – Buggenhout

New Holland stelde onlangs een nieuwe reeks Boomer-compacttractoren voor. Deze Stage 5-modellen kregen niet alleen een nieuwe motor, maar ook enkele verbeteringen die het werkcomfort sterk verhogen. Begin juli kregen we de gelegenheid om de Boomer 55 aan de tand te voelen in combinatie met de nieuwste Redexim Verti-Drain op de Golfclub Krokkebaas in Buggenhout.

De nieuwe Boomers vervangen de bestaande modellen uit 2013 en de reeks bestaat uit niet minder dan 7 modellen. De Boomer 25C met een vermogen van 25 pk en een hydrostatische transmissie is de kleinste. De Boomer 25, 35 en 40 worden uitgerust met driecilindermotoren met een respectievelijk vermogen van 24, 35 en 40 pk en zijn zowel beschikbaar met een mechanische als een hydrostatische transmissie. Bovenaan zitten de 45, 50 en 55 die ook leverbaar zijn met mechanische of hydrostatische transmissie.

Stage 5-motoren
Deze nieuwe reeks is uitgerust met Stage 5-motoren. De Boomer 55 waarmee we aan de slag gingen, is uitgerust met een dieselmotor met een cilinderinhoud van 1900 cc, met turbo en commonrail en een elektronisch gestuurde brandstofpomp. Deze ontwikkelt een maximaal vermogen van 57 pk. De motor voldoet aan de Stage 5-emissienormen zonder AdBlue te moeten inspuiten. De fabrikant koos voor regeneratie gecombineerd met een partikelfilter en een dieseloxidatiekatalysator (DOC). De regeneratie verloopt automatisch dankzij sensoren die in het partikelfilter geplaatst zijn. De bestuurder kan eenvoudig blijven verder werken tijdens de regeneratie. Een waarschuwingslampje op het dashboard geeft aan dat de regeneratie aan de gang is. De chauffeur kan de regeneratie manueel uitvoeren.

Motortoerental regelen
De hydrostatische uitvoering is standaard uitgerust met twee aparte rijpedalen (vooruit en achteruit). Op de vorige modellen werd het motortoerental geregeld met een zogenaamde handgas en werd de rijsnelheid verder bepaald door het indrukken van de rijpedaal. New Holland ontwikkelde voor deze Boomer de ‘Linked Pedal’-voorziening. Als deze geactiveerd is, zal het motortoerental automatisch verhogen wanneer het rijpedaal verder ingedrukt wordt. Op deze manier rijdt de Boomer net als een personenwagen met een automatische versnellingsbak. Voor specifieke toepassingen die een constant motortoerental vragen, kan er nog steeds zoals voordien gereden worden. Zonder de ‘Linked Pedal’ dus. Deze voorziening is handig bij aftakaswerk dat een constant motortoerental vraagt, zoals met de Verti-Drain bijvoorbeeld. Verder is het ook mogelijk om een rijsnelheid vast te leggen via het digitale dashboard.

Automatische aftakas
Een handige nieuwigheid op deze Boomer is de automatische aftakas. Een sensor bovenaan de driepuntshefinrichting achteraan maakt het mogelijk om de aftakas automatisch stil te leggen als de hefinrichting omhoog gaat. Geen gedoe meer om het werktuig hoog genoeg heffen zodat de tanden niet over de grond slepen bij het afdraaien, maar ook niet te hoog om de cardanas te beschermen. Aan het begin van de volgende werkgang volstaat het om de hefinrichting te laten zakken en de aftakas springt opnieuw automatisch aan. De aanslag van de sensor, en dus de hefhoogte waarop de aftakas wordt stilgelegd, kan eenvoudig worden versteld in functie van de verschillende werktuigen en werkomstandigheden.
Verder worden de Boomers voortaan standaard uitgerust met een ‘mid PTO’ of centrale aftakas om een maaier aan te drijven. Drie aftakastoerentallen worden aanboden: 540, 540E en 1.000 omw/min.

Optimale gewichtsverdeling
Standaard zijn deze compacttractoren goed uitgebalanceerd. Daardoor is het voor heel wat werkzaamheden niet meer nodig om (zware) frontgewichten op de neus van de tractor te hangen. De volledige combinatie weegt dus minder, insporing blijft beperkt en een verdere verdichting van de bodem wordt vermeden. Tijdens onze testrit werkte deze Boomer in combinatie met een Verti-Drain 2519. Deze prikker heeft een leeggewicht van 943 kg en ondanks het gewicht in de achterlift kon onze Boomer met een eigen gewicht van 1.950 kg moeiteloos en zonder op twee wielen te komen deze verluchter dragen. Deze optimale gewichtsverdeling biedt ook troeven op gebied van wendbaarheid, wat zeker een meerwaarde is bij het manoeuvreren in krappe ruimtes, maar ook op greens of sportvelden.

Verhoogd comfort en nieuw dashboard
Deze Boomer was uitgerust met de nieuwe en ruimere Boomer Suite-cabine. Deze biedt een ruime toegang en is uitgerust met airco. Een vlakke vloer en een regelbare stuurkolom vergemakkelijken nog de instap. De meeste bedieningen worden logisch rechts gegroepeerd en voorzien van een duidelijke kleurencode. Een nieuw, modern ogend dashboard maakt het mogelijk om de voornaamste parameters van de tractor op te volgen en geeft een mooi overzicht. De schakelaars voor de nieuwe functies, zoals de Auto PTO of de Linked Pedal, zijn ook logisch gegroepeerd.

Bandenmaat eenvoudig in te stellen
Deze compacttractoren worden vaak met verschillende bandencombinaties gebruikt, zoals een set landbouwbanden voor zwaardere trekwerkzaamheden, gazonbanden voor gevoelige ondergronden of industriebanden voor talrijke ander toepassingen. Vaak hebben deze banden uiteenlopende afmetingen waardoor de juiste snelheid niet altijd aangegeven wordt op het dashboard. Om dit op te lossen ontwikkelde New Holland een eenvoudige ‘tire calculator’ waardoor de juiste bandenmaat snel ingegeven wordt en de werkelijke rijsnelheid bijgevolg steeds juist wordt aangeduid.

De Verti-Drain 2519
We konden met deze Boomer aan het werk in combinatie met de nieuwe Verti-Drain 2519-prikker. Deze machine met een werkbreedte van 1,90 meter is een zwaardere uitvoering van de bekende prikkers van het merk. Op deze machine werd de aandrijving naar de zijkant verplaatst. De instelling van de werkdiepte en de werkhoek verlopen ook via de zijkant. Deze machine maakt het mogelijk om tegen 4 km/u te werken, in plaats van de gangbare 2 km/u op de vorige versies. De werkcapaciteit ligt dus een pak hoger. Tegen deze snelheid kan er dan natuurlijk niet op een diepte van 40 cm worden gewerkt, maar voor een klassieke verluchtingsbeurt van sportvelden, met een werkdiepte van 25 cm, stelt dit geen probleem. Door haar leeggewicht van 943 kg kan deze machine eenvoudig worden gebruikt met een lichtere tractor.

Technische eigenschappen Boomer 55
Motor: diesel, Stage 5-driecilinder
Vermogen: 57 pk
Cilinderinhoud: 1900 cc
Transmissie: mechanisch 16×16, hydrostatisch 3 rijbereiken
Remmen: natte schijfremmen
Hefvermogen: 1.250 kg
Hydraulisch systeem: 33,3 l/min voor de hydraulische functies, 20,8 l/min voor het stuur
Aftakas: 540, 540E en 1.000 omw/min
Leeggewicht: 1.950 kg (met cabine)

Foto’s
De optimale gewichtsverdeling biedt troeven op gebied van wendbaarheid.
Zicht op het overzichtelijke dashboard met onder andere de nieuwe schakelaars voor ‘Auto PTO’ en ‘Linked Pedal’.
Een sensor bovenaan de driepuntshefinrichting achteraan maakt het mogelijk om de aftakas automatisch stil te leggen als de hefinrichting omhoog gaat.
De Boomer 55 is uitgerust met een driecilindermotor met een maximaal vermogen van 57 pk.
Door het beperkte eigengewicht is deze Boomer perfect aangepast voor golf- en sportvelden. Ondanks de hevige regen de dag voordien werd geen insporing vastgesteld tijdens het prikken.
De schakelaars om een constant motortoerental in te stellen.
De bedieningen zijn logisch gegroepeerd.
Een frontlift van Zuidberg met de nodige hydraulische verdelers behoort tot de mogelijkheden.