The National Golf Brussels kiest voor Graustabiel

Bron: Greenkeeper

‘Het houdt maar niet op met regenen en toch vindt er geen uitspoeling plaats’

Bij The National Golf Brussels worden dit najaar alle paden opgeschoond en vervangen door Graustabiel. De directie en hoofdgreenkeeper Tim Allen gingen niet over een nacht ijs. Er is eerst een proefstuk aangelegd. ‘Wat er nu ligt, heeft in die korte tijd al aardig wat weerextremen meegemaakt.’

Golfcourt The National in Brussel Zaventem had tot voor kort paden die aan verbetering toe waren. De paden, al met al zo’n vijf kilometer, bestonden uit grof puin met hier en daar nog resten van een toplaag. Veel stukken waren overgroeid met gras en op sommige plekken bleef bij regenval water staan. De golfers ervoeren de paden als slecht toegankelijk, voor zowel zichzelf als de trolleys. Redenen genoeg dus om daar iets aan te doen.

Natuurlijke uitstraling is belangrijk
Dat werd, na een vergelijkende test, Graustabiel. De halfverharding Graustabiel is zo’n dertig jaar geleden ontwikkeld door Jos Put van JP Infra Advies. In Nederland ligt er, naar eigen zeggen, bijna vier miljoen vierkante meter van deze halfverharding. De basis van Graustabiel bestaat uit een dolomietgesteente en grauwacke die worden gemengd met componenten met een sterk hydraulische werking. Het resultaat heeft de natuurlijke uitstraling van een zandweg, zonder het stuiven dat een traditionele zandweg doet. In België is Graustabiel als toplaag te vinden op diverse BMX-banen, fiets- en wandelpaden en vanaf nu ook op de golfcourse.

‘De Graustabiel houdt zich heel, heel erg goed in alle weersomstandigheden’

Hoofdgreenkeeper Tim Allen: ‘Voor ons was het belangrijk dat de nieuwe halfverharding qua uitstraling goed past in de natuurlijke omgeving en de uitstraling van The National. Verder moet deze goed bestand zijn tegen uitspoelingen omdat ons terrein heuvelachtig is; het is een linksgolfbaan. Ook moeten de paden sterk genoeg zijn om bereden te kunnen worden door onze onderhoudsvoertuigen en natuurlijk zien we het liefst zo min mogelijk losse steenslag, om de maaimachines te beschermen.’

Extreme weersomstandigheden
Voordat Allen een besluit nam, is afgelopen zomer een proefstuk aangelegd. Dat kreeg al snel de lakmoesproef doordat de weersomstandigheden extreem waren. ‘Het is een tijdje heel erg heet geweest, maar er is ook bijzonder veel regen gevallen,’ vertelt hij. Het proefstuk Graustabiel is drie maanden gemonitord en het bleek zich prima te houden onder de omstandigheden. Ook informeerde Allen zich door referenties op te vragen bij andere golfbanen. Inmiddels is de aanleg in volle gang, al loopt het project door de vele regenval wat vertraging op. De verwachting is dat in de lente alle paden zijn vernieuwd. ‘Het houdt maar niet op met regenen, maar de paden waar de Graustabiel-toplaag ligt, zien er prima uit en houden zich ook heel erg goed. We zien totaal geen uitspoeling, ondanks dat het terrein heuvelachtig is.’
Allen vervolgt: ‘We vinden het ook belangrijk dat de paden gefreesd en gerepareerd kunnen worden, als dat nodig is. Dat het materiaal hergebruikt kan worden is ook interessant.’

Erkende verwerker en complimenten
Voor de renovatie van de vijf kilometer aan paden is de bestaande verharding opgeschoond, de bestaande funderingslaag gefreesd en is deze gefreesde laag onder profiel gebracht. Vervolgens is de onder profiel gebrachte funderingslaag verdicht en is de Graustabiel-toplaag aangebracht. Bij het verdichten van de toplaag is een aangepaste rol gebruikt voor de zijkanten, zodat het toepassen van opsluitbanden vermeden kon worden. Wanneer komend voorjaar de toplaag goed is uitgehard, worden de bermen aangevuld met teelaarde en ingezaaid. Graustabiel wordt verwerkt door erkende verwerkers. Bij The National is het werk gedaan in samenwerking met Licht Bergen BV, Fluyt Sports Turf & Grounds Manager en Jos Put van JP Infra-advies voor advisering, levering van de Graustabiel en begeleiding van de uitvoering.
‘We krijgen ongevraagd complimenten van de golfers; zij zijn heel tevreden met de nieuwe Graustabiel-paden,’ besluit Allen.